10+1 důvod, proč si přečíst sérii Zaklínač

3/04/2018






Už je to nějaký ten pátek, kdy jsem poprvé slyšela slovo „zaklínač“ a díky své zvědavosti jsem se chtěla dozvědět víc a víc, až se tato knižní série stala jednou z mých nejoblíbenějších. Proto bych se s vámi ráda podělila o to, čím je tato série výjimečná a čím bych vás ráda navnadila k tomu, si ji přečíst…


1|  Geralt z Rivie, Řezník z Blavikenu, Gwynbleidd, wiedźmin

Musím přiznat, že Geralt z Rivie je jednou z mých nejoblíbenějších fantasy postav vůbec. Největší paradox je, že je všemi, kdo jej neznají, nazýván zrůdou, mutantem, zkurvysynem a kdo ví, čím vším ještě. Je totiž zaklínač a zaklínači jsou v době dění knižní i herní série odpad společnosti. Ovšem, když se objeví problém s nějakým monstrem? První koho lidé shání, jsou právě zaklínači. A zrovna Geralt je jedním z těch, kterých by si lidé měli vážit, což se občas děje, ale většinou bohužel ne. Ačkoli se traduje, že zaklínači jsou díky proměně zbaveni veškerých emocí, já jsem přesvědčená o tom, že pravda ne poněkud jinde. A důvodem mé teorie je právě Geralt. Pro své blízké a přátele by dal život. A to doslova. Kdykoli, kdy má někdo z nich problém, Geralt se vždy snaží pomoct a udělá pro to cokoli. Nechá se mučit, odjede do země, kde mu jistojistě hrozí smrt, objede klidně celý svět. Mimo to je spravedlivý, snaží se s každým jednat fér a snaží se vždycky udělat správnou věc, což samozřejmě nemusí vždycky úplně vyjít, ale i snaha se cení ne? Sakra, kdo by takového člověka nechtěl zahrnout mezi své přátele či blízké?
Ale nemusíte se bát, Geralt opravdu není nudný, dokonalý a příkladný hrdina. Opravdu ne.


2| Unikátní svět plný mytologie

Spojit babské povídačky, strašidla, kterými strašíme děti a mýtické bytosti, spolu s magií, čaroději, elfy, trpaslíky a dalšími prvky fantasy? No není to geniální?

Ve světě zaklínače totiž můžete potkat bytosti, o kterých jste možná ještě neslyšeli, např. takový lešij, dle slovanské mytologie se jedná o lesního mužíka, který má strážit les a vetřelce zahání děsivým křikem nebo různými žerty. Ve světě zaklínače to ale není úplně mírumilovný tvor. Setkat se zde můžete třeba i s čechům známou polednicí, snad každý jako dítě zažil vyhrožování rodičů, že když bude i po svítání lítat venku, tak si ho odnese klekánice (neboli právě polednice). Výjimkou ale nejsou ani bytosti jako jsou upíři, satyrové, pekelní psi a podobně. Nutno dodat, že za existencí některých z těchto bytostí, stojí i nějaký příběh a smysl. Což sice není vše dílo pana Sapkowského, ale už je to součástí celého univerza, tak proč to nezmínit (beztak nezůstanete jen u knih, věřte mi).


3| Skvělé charaktery

Série zaklínač je opravdu plný všech možných charakterů, které vás jen napadnou. Je libo hudebně nadaného proutníka? Egoistickou dominantní čarodějku? Rozmazlenou princezničku? Gang trpaslíků se slovníkem, který je rozhodně od 18+? Brutálního pošahaného psychopata? Sprostě mluvícího papouška? Tady je máte!
Čím se tato série odlišuje od většiny fantasy knih, je fakt, že zde snad nenajdete postavu, která by byla čistě kladná (vlastně asi až na Matku Nenneke). Každý z hrdinů tu má i svou stinnou stránku, což celý příběh činní o to zajímavější. A díky tomu zde jsou záporáci, kteří opravdu nejsou žádná ořezávátka.

Legendární družina a mé oblíbené postavy: Geralt, Milwa, Regis, Angoulême, Cahir a Marigold (by: JustAnoR)

4| Geraltovo přátelství s Marigoldem

Asi snad pokaždé, když se v knihách objevil Marigold, jsem si říkala, jaký je to kus vemena :D . Vážně si teď nedokážu vybavit chvíli, kdy by Geralta nezatáhl do některého ze svých neustálých průserů. A Geralt stejně vždycky jde, a ze všeho ho vyseká. Občas jsem si fakt říkala, proč to sakra dělá, že já už bych Marigolda asi zabila. Ale Marigold je prostě kapitola sama o sobě a chápu, proč ho má Geralt prostě rád. A upřímně, po pár setkáních s tímto šumařem vlastně zjistíte, že přirostl k srdci i vám a že není až tak špatný.


5| Svět rozšířený o sérii geniálních her

Bůh žehnej CD PROJEKT RED, protože to, co oni stvořili? To je prostě obdivuhodné. Na sérii knih jsem totiž přišla právě díky hře Zaklínač 3: Divoký hon (pane Agrael, děkuji za brilantní let’s playe). A přiznejme si to, tato hra seznámila s knižní sérií celý zbytek světa. Nevím, jestli je vůbec třeba tyto hry jakkoli popisovat. Samozřejmě musíme u prvních dvou dílů brát v potaz to, že už je to nějaký ten pátek co vyšly. Ovšem ani to jim neubírá na atraktivitě, zábavnosti a hratelnosti. Ale Divoký hon je Divoký hon. Asi to dál nebudu rozvádět, protože jinak by to zde byla snůška superlativ a blábolů o tom, jak geniální dílo to je…prostě si to zahrajte…a přečtěte.



6 | Hudba k navození dokonalé atmosféry

Ano, CD Projekt Red nám nenadělil jen geniální hry, ale také geniální soundtrack k nim. Soundtrack k třetímu dílu jsem slyšela asi stokrát a ráda si ho pouštím, když se chci alespoň pocitově vrátit do příběhu Zaklínače. Skupina Percival, která se podílela právě na tvorbě soundtracku ke třetí hře, některé písničky hraje i při svých živých koncertech (na youtube najdete spoustu videí, a v loňském roce hráli i na českém Blaviconu), dokonce se konaly i koncerty symfonického orchestru, který hrál skladby ze soundtracku Divokého honu. Některé skladby jsou přímo neskutečné, dokážou vás totiž vtáhnout do děje, že vlastně ani nevíte jak. Při některých vám bude naskakovat husina, při některých budete mít chuť vstát a začít poskakovat v rytmu středověkých tanců, a při dalších budete chtít vstát a jít zachraňovat svět.
Když už jsem u popisování některých skladeb, nemohu opomenout jednu, při které je opravdu těžké udržet emoce na uzdě – a to Priscillinu baladu „The Wolven Storm“, která si samozřejmě vysloužila nesčetné množství cover verzí, z nichž některé jsou vážně úžasné. Jak už název napovídá, jedná se o baladu o Geraltovi a Yennefer. Pro navození atmosféry naprosto dokonalé.








7| Fantasy žánr

Fantasy je můj absolutně nejoblíbenější žánr, a to nejen knih. Miluju imaginární světy plné magie. Miluju světy plné nadpřirozených bytostí. A když na základě toho někdo dokáže stvořit celou sérii knih s poutavým příběhem o světě, který je protkán magií a mytologií, inspirovanou tou reálnou, o světě, ve kterém žijí lidé spolu s elfy, trpaslíky a kdejakými monstry, je to hned o něčem jiném.
Většinou se k fantasy světům uchyluju proto, že je v nich něco lepšího. Toto ale asi úplně není ten případ. Svět Zaklínače není úplně příjemné místo. Je to svět, ve kterém musíte prakticky bojovat o přežití, kde se s vámi nikdo nebabrá, kde není úplně lehké žít. Svět je zmítaný válkami a vsi ohrožují různá monstra, která se sem dostala z jiné dimenze. Do toho všeho ještě dle proroctví celému světu hrozí zánik. Ale na druhou stranu, je tu Geralt, jsou tu další postavy, které obětují své životy pro větší dobro nebo proto, že prostě chtějí pomoct. A to je něco, co mě osobně hřeje u srdce a o čem vždycky budu ráda číst.


8| Záporáci, které nebudete mít rádi

Jak jsem psala u třetího bodu, i hrdinové zde nejsou žádní svatoušci, a tudíž záporáci jsou ještě horší, což ocení zvláště ti, kteří si na záporáky potrpí. Když si to tak vezmu, díky celkovým povahám a realističností postav se zde za záporáka dá považovat kde kdo. Ovšem jsou tu také ti, u kterých ani označení „zosobněné zlo“ nebude dostačující. Tím mám na mysli především čaroděje Vilgefortze z Roggeveenu a Lea Bonharta. Já osobně záporákům nikdy nefandila, ovšem z těchto dvou mi chvílemi bývalo až fyzicky zle.


9| Cosplayeři

Představa, že občan země, která se proslavila používáním posypové soli v potravinovém průmyslu, vytvoří tak úžasné univerzum, které si zamilují statisíce lidí po celém světě, které dá vzniknout hrám, které posbírají všemožná ocenění. Wau. Tolik tematických festivalů, které se konají po celém světě. Tolik úžasných cosplayerů, kteří vdechnou život postavám z knih a her. Upřímně, vážně nemám slov. Jako cosplayera samozřejmě nemohu opomenout Maula, který vdechl život právě Geraltovi a udělal to fakt fantasticky. 

Co se týče cosplayerů, tak ani Česká Republika nezůstává pozadu, však Bětka Trojanová, kterou znáte nejspíše jako moderátorku pořadu Re-play, se díky svému naprosto dokonalému crossplayi Geratiny (a také cosplayi Ciri) dostala na americký herní festival PAX, kde byla součástí stánku samotného CD Projekt Red.

Cosplayeři Maul (photo by: eosAndy) a Bětka Trojanová (photo by:Lifestalking)

10| Povídky, komixy, průvodce

Jak už tomu u veleúspěšných sérií bývá, tak nezůstane jen u knih. A výjimkou není ani svět Zaklínače. Někdo to může brát jako dojnou krávu, já to beru jako velmi vítaný bonus, jelikož když si k nějakému univerzu či příběhu vytvořím vztah, tak o něm chci vědět co nejvíc. Chci se dozvědět více o daném světě, jeho obyvatelích, jeho lokacích, bytostech, které jej obývají, a klidně i o politice, která v tom daném světě panuje. Jsem ráda za jakékoli rozšiřující knihy, prostě za cokoli! A ani u Zaklínače člověk není nijak ochuzen. K dostání jsou totiž i komixy, vytvořené na základě jednotlivých povídek a dále také průvodce Zaklínač a jeho svět, kde je vše skvěle popsané a dovysvětlené


11| Nudit se rozhodně nebudete

Knihám nechybí akce, plynulost děje, zajímavé zápletky, napětí, dojemné okamžiky, bojové scény, ale také příjemné, pohodové chvilky. Ale nemusíte se bát, že by šlo o nějaké roztomilé fantasy o Robinu Hoodovi, vážně ne. Budou chvíle, kdy budete číst o potocích krve, vyhřezlých vnitřnostech i mučení, takže se připravte opravdu na vše.
S každou další knihou se dozvídáte životní osudy dalších a dalších postav, z nichž některé jsou dokonce vzájemně propletené. Takže opravdu nehrozí, že byste četli příběh pouze z pohledu Geralta. Pohledy postav se různě střídají a to jak postav hlavních, tak i těch vedlejších.
Na závěr nemohu v žádném případě opomenout humor, který Sapkowský používá. Je totiž stejně skvělý jako celé univerzum. Řekla bych, že je to taková ta pomyslná třešnička na dortu. Ať už jde o humor v podání již zmíněných „gangů“ trpaslíků, kteří málokterou situaci neberou s humorem, tak i v podání Marigolda a Geralta, kteří si prostě rozumí a některé jejich hlášky jsou naprosto k nezaplacení.





_______________________________________________________________________________________________________________


Doufám, že jsem vás tímto navnadila a že dáte sérii Zaklínače šanci. Pro mě je to jednoznačně srdcová záležitost. 
Dejte do komentářů vědět, zda jste Zaklínače už četli, či hráli, nebo se na to teprve chystáte :)



Mohlo by se vám líbit

10 komentářů

  1. Skvelý článok a úplne súhlasím, Zaklínač je skvelý :D Osobne som teda hry nehrala, ale milujem soundtracky a fanúšikovské songy (napr. od Miracle of Sound) :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem nesmírně ráda, že nejsem sama :D miluju to univerzum...a přiznám se, že z her mám rozehranou akorát jedničku (ten bojový systém mě psychicky fakt vyčerpává :D ), ale doufám, že si jednoho krásnýho dne sednu k Divokému honu, protože to je prostě dílo století :3
      a děkuju za tip na písničku! Poslechnu si jí :)

      Vymazat
  2. Desetkrát ano a ještě jednou k tomu! Geralta a celý jeho svět miluju a jsem svému příteli neskutečně vděčná, že mi tenkrát koupil první díl (první povídkovou knihu). Troufám si říct, že právě Zaklínač mě přivedl na cestu fantasy, po níž teď kráčím.
    Nejraději ze všeho mám povídkové knihy a konkrétně povídku Něco končí, něco začíná. Ta je naprosto geniální a Sapkowski se tu fakt vyřádil (viz navrhovaná soulož s drakem v původní podobě :-D ).
    A mám ještě jeden samostatný důvod, proč sáhnout po Zaklínači a vlastně po celé Sapkowskiho tvorbě. Jeho pověstné a naprosto geniální umění dialogů!

    Nu, jsem se nějak rozkecala, ale to já vždycky, když potkám spřízněnou duši. Ještě pošlu malý obrázek na závěr. :-D (http://theleveller.org/wp-content/uploads/2015/08/geralt.png)
    (Krucipísek, Blogger nebere HTML tagy! xD)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jééj :D jak já jsem ráda, když se najde někdo, kdo je stejně zapálený do stejné věci :D
      jsem taky nesmírně ráda, že jsem těm knihám dala šanci (vlastně jsem si je pořídila hned, jak jsem zjistila, že jsou :D protože nejdřív jsem se dozvěděla o hře Divoký hon a úplně mě konsternovala :D )

      Já mám nejradši poslední díly knih, o té bájné výpravě za Ciri :3 na konci jsem bulela, jak želva :D

      Vymazat
    2. Já ty knížky četla ještě před hrou a první povídka mi přišla taková zvláštní. Nicméně jsem pokračovala ve čtení a teď jsem do toho blázen. :D
      A na konci jsem nebrečela, někdo mi to totiž vyspoiloval. xD Ale Ciri mám ráda. I Yen. :3

      Vymazat
    3. Tak to bych byla hodně naštvaná, kdyby mi to někdo vyspoiloval, zrovna takovýhle konec! :D
      K Ciri mám takový zvláštní vztah, občas mě vytáčí, občas jí mám ráda...ale Yen bohužel nemám ráda od začátku a po přečtení knih jí nemám ráda ještě víc...i když to, že se nechala kvůli Ciri mučit jí sice šlechtí, ale stejně :/

      Vymazat
    4. Já mám ráda vlastně všechny postavy, protože jsou hrozně lidský/trpaslický/dryádský/atd. xD Jsou dokonale vyvážený. :3 Ale dokážu pochopit, že zrovna Yen lidi nemusí. :D
      Mimochodem Jaina si říkáš podle dcery Hana Sola? :3

      Vymazat
    5. Přesně! Jsou skvěle vyvážený :) <3
      A nevím, Yen mi fakt nikdy nesedla...kord u knížek, to jsem měla vždycky sto chutí jí jednu vlepit, aby se probrala :D

      Nene, spíš asi podle Jainy Proudmoore, z Warcraftu, ale spíš proto, že je to hezčí alternativa jména Jana (který je prostě až moc suchý! :D )

      Vymazat
    6. Aha, já WoWko nehrála. :D Jsem Guildwarzák. :D
      Mně se tyhle jména líbí. Jana, Hana a tak - Jedna z hlavních postav mojí knížky se jmenuje Lena. :D

      Vymazat
    7. Jo to já jsem nenapravitelný wowkař :D
      btw tys vydala knihu? Nebo teprve píšeš?

      Vymazat

Facebook stránka